Huishoudelijk regelement

HUISHOUDELIJK REGELEMENT ZVV Succes

Artikel 1 – Algemene bepalingen
1. De vereniging genaamd voetbalvereniging ZVV Succes, hierna te noemen “de vereniging” is bij notariële
akte opgericht op 4 juni 1980 en is gevestigd in de gemeente Hollands Kroon.
2. Het huishoudelijk reglement is van toepassing in onverbrekelijke samenhang met de statuten van de
vereniging, zoals deze laatstelijk zijn gewijzigd en geheel opnieuw vastgesteld bij notariële akte op … juni
2018.

Artikel 2 – Leden
a. De vereniging bestaat uit:
– pupillen en aspiranten
– junioren
– senioren
– leden van verdienste
– ereleden
b. Pupillen zijn die leden die de leeftijd van dertien jaar nog niet hebben bereikt.
c. Junioren zijn die leden die de leeftijd van achttien jaar nog niet hebben bereikt.
d. Senioren zijn leden van achttien jaar en ouder.

Artikel 3 – Leden van verdienste en ereleden
1. Leden van verdienste zijn zij, die wegens bijzondere verdiensten jegens de vereniging door het
bestuur als zodanig zijn benoemd. Leden van verdienste hebben alle rechten van de leden.
2. Ereleden zijn natuurlijke personen, die zich jegens de vereniging bijzonder verdienstelijk hebben
gemaakt en op voordracht van het bestuur als zodanig door de algemene vergadering met tenminste
4/5 der geldig uitgebrachte stemmen zijn benoemd. Op leden van verdienste en ereleden rusten geen
geldelijke verplichtingen, zij hebben echter wel alle rechten van de leden. Met erelid wordt
gelijkgesteld degene aan wie de titel “erevoorzitter” is verleend.
3. Degene die zich op het bestuurlijk vlak in buitengewone mate heeft ingezet voor de vereniging kan na
het aftreden als voorzitter op voorstel van het bestuur tot erevoorzitter worden benoemd door de
algemene vergadering met tenminste 4/5 der geldig uitgebrachte stemmen.

Artikel 4 – Donateurs
1. De vereniging kent naast leden donateurs.
2. Donateurs zijn die natuurlijke of rechtspersonen die door het bestuur zijn toegelaten en die zich jegens de
vereniging verplichten om jaarlijks een door het bestuur vastgestelde bijdrage te storten.
3. Donateurs hebben geen andere rechten en verplichtingen dan die welke hen in of krachtens de
statuten en/of reglementen zijn toegekend of opgelegd.
4. De rechten of verplichtingen van donateurs kunnen te allen tijde wederzijds door opzegging worden
beëindigd, behoudens dat de jaarlijkse bijdrage voor het lopende boekjaar voor het geheel
verschuldigd blijft.
5. Opzegging namens de vereniging geschiedt door het bestuur.

Artikel 5 – Het lidmaatschap
1. De aanmelding geschiedt door invulling, dagtekening en ondertekening van een door de secretaris te
verstrekken aanmeldingsformulier, waarop de volgende gegevens zijn in te vullen: naam, voornaam
(voluit), adres, geboortedatum, telefoonnummer, alsmede de vereniging(en) waarvoor het kandidaat-lid
de laatste 5 jaren heeft gespeeld. Voor jeugdleden dient het formulier mede ondertekend te worden door
de wettelijk vertegenwoordiger. Het bestuur kan vorderen, dat de in het formulier verstrekte gegevens
door deugdelijke bewijzen worden gestaafd.
2. De kosten voor de aanmelding van leden worden door het bestuur vastgesteld. Deze kosten dienen bij de
inlevering van het aanmeldingsformulier te worden voldaan.
3. Het bestuur draagt er zorg voor dat degenen die als lid tot de vereniging wensen te worden toegelaten,
worden aangemeld bij de KNVB of soortgelijke organisatie (zoals bijvoorbeeld Schager Zaal Voetbal
Vereniging.

Artikel 6 – Aanneming van leden
1. Het lidmaatschap wordt verkregen door een besluit tot toelating door de secretaris namens het bestuur
genomen. De secretaris kan niet eigenmachtig iemand het lidmaatschap weigeren, alsdan beslist het
bestuur over het al dan niet toelaten.
2. Van de toelating wordt mededeling gedaan in het cluborgaan. Binnen 14 dagen na deze bekendmaking
kan ieder stemgerechtigd lid, onder opgaaf van redenen, bij het bestuur bezwaar maken tegen de
toelating. Mocht dit leiden tot een afwijzing door het bestuur, dan wordt hiervan schriftelijk mededeling
gedaan aan de aanvrager, onder vermelding van de beroepsprocedure. Indien het niet-toegelaten lid dit
verzoekt, zal de afwijzende beslissing aan de algemene ledenvergadering worden voorgelegd.

Artikel 7 – Rechten en plichten van leden
Buiten de verplichtingen, geregeld in artikel 5 van de statuten, hebben alle leden de hierna te noemen rechten
en plichten.
1. Bij toetreding als lid hebben zij het recht een exemplaar van de statuten en het huishoudelijk reglement te
ontvangen.
2. Zij hebben het recht om deel te nemen aan trainingen en wedstrijden.
3. Zij hebben het recht om deel te nemen aan debatten en stemmingen in de ledenvergaderingen.
4. Zij hebben het recht van vrije toegang tot wedstrijden en bijeenkomsten, voor zover door het bestuur
niet anders is bepaald.
5. Zij hebben het recht om voorstellen, klachten en wensen bij het bestuur in te dienen. Het bestuur is
gehouden deze zo spoedig mogelijk te behandelen of te onderzoeken c.q. te doen behandelen of te
doen onderzoeken en over het resultaat van de behandeling en/of het onderzoek bericht te geven aan
het lid dat het voorstel, de klacht of de wens heeft ingediend.
6. Zij hebben de plicht het bestuur in kennis te stellen van de verandering van hun adres.
7. Zij hebben de plicht tot tijdige betaling van de contributie.
8. Zij hebben de plicht tot naleving van de reglementen van de vereniging, alsmede van de door het bestuur
of door het bestuur aangewezen commissies gegeven richtlijnen, benevens de voorschriften van de
KNVB.

Artikel 8 – Straffen
1. In het algemeen zal strafbaar zijn zodanig handelen of nalaten, dat in strijd is met de wet, dan wel de
statuten, reglementen en/of besluiten van organen van de vereniging, of waardoor de belangen van
de vereniging worden geschaad.
2. Straffen opgelegd door de tuchtcommissie van de KNVB, waaronder begrepen die ten gevolge van
een gele of rode kaart, dienen door de leden zelf te worden betaald.
3. Het bestuur is bevoegd om, met inachtneming van het beginsel van hoor en wederhoor, naast een
straf welke aan een speler, grensrechter, begeleider, verzorger of ander lid wordt gegeven en door de
tuchtcommissie van de KNVB wordt afgedaan, een bijkomende straf vanuit de vereniging op te
leggen.
4. Bij een beslissing als bedoeld in lid 2 van dit artikel heeft het desbetreffende lid een beroepsmogelijkheid bij de algemene vergadering van de vereniging. Dit beroep dient, 6 maanden na het opleggen
van de straf door het bestuur, aanhangig te worden gemaakt bij de algemene vergadering middels
aangetekend schrijven te richten aan de secretaris van de vereniging.

Artikel 9 – Clubkleuren
Het sporttenue van de vereniging bestaat uit:
a. Shirt: Wit
b. Broek: Blauw
c. Kousen: Wit

Artikel 10 – Bestuur
1. Het (algemeen) bestuur bestaat uit een voorzitter, een secretaris en een penningmeester, die allen
meerderjarig moeten zijn.
2. Onder het bestuur valt, onverminderd het bepaalde dienaangaande in de statuten, elders in het
huishoudelijk reglement of in andere reglementen:
a. de algemene leiding van zaken;
b. de uitvoering van de door de algemene vergadering genomen besluiten;
c. het toezicht op de naleving van de statuten en reglementen;
d. benoeming, ontslag en schorsing van personen werkzaam ten behoeve van de vereniging.
3. Het bestuur vergadert tenminste éénmaal per kwartaal volgens een vooraf vastgesteld rooster, met
uitzondering van de maanden juli en augustus. Daarenboven vergadert het bestuur zo dikwijls als de
voorzitter of tenminste 2 leden van het bestuur zulks wensen.
4. Een oproep voor een vergadering dient minimaal 48 uur voor aanvang van de vergadering in het bezit
van de bestuursleden te zijn, terwijl een vergadering op verzoek van bestuursleden binnen maximaal één
week dient te worden belegd.
5. Een bestuursvergadering is tot besluiten bevoegd als de meerderheid van de bestuursleden aanwezig
is. Over personen wordt schriftelijk gestemd, terwijl over zaken mondeling gestemd kan worden.
Besluiten worden bij meerderheid van geldige stemmen genomen.
Indien bij een stemming over zaken de stemmen staken, wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.
Heeft bij een stemming over personen bij de eerste stemming niemand de meerderheid van de
uitgebrachte geldige stemmen verkregen, dan vindt een herstemming plaats over de personen, die de
meeste of zo nodig op één na de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Bij herstemming beslist
het grootste stemmenaantal. Indien bij de herstemming de stemmen staken, beslist terstond het lot.

Artikel 11 – Het dagelijks bestuur
1. De voorzitter, de secretaris en de penningmeester vormen het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur
neemt alle beslissingen welke niet tot een gewone bestuursvergadering kunnen worden uitgesteld. Het
dagelijks bestuur deelt zijn besluiten, ter bekrachtiging op de eerstvolgende bestuursvergadering mede.
2. Taken van de voorzitter:
a. geeft leiding aan en houdt toezicht op het gehele verenigingsleven;
b. is bij alle officiële vertegenwoordigingen de woordvoerder, tenzij hij deze taak aan een
ander bestuurslid heeft overgedragen.
3. Taken van de secretaris:
a. voert de correspondentie uit naam van en in overleg met het bestuur, ondertekent alle van
hem uitgaande stukken, is verplicht afschriften ervan te houden en deze evenals de ingekomen stukken te bewaren.
b. heeft het beheer over het archief en is aansprakelijk voor goederen die hem van verenigingswege zijn toevertrouwd;
c. zorgt voor het bijeenroepen van vergaderingen;
d. zorgt voor bekendmakingen van veranderingen of aanvullingen in de statuten en
reglementen;
e. houdt een voor leden toegankelijke lijst bij, waarin de namen en adressen van alle leden
van verdienste en ereleden zijn opgenomen.
4. Taken van de penningmeester:
a. beheert de gelden van de vereniging;
b. zorgt voor het innen van de aan de vereniging toekomende gelden en draagt zorg voor alle
door het bestuur en de algemene vergadering goedgekeurde uitgaven;
c. houdt boek van alle ontvangsten en uitgaven;
d. voert de briefwisseling, voor zover deze betrekking heeft op de uitvoering van de in de
voorgaande leden van dit artikel vermelde taken, ondertekent alle van hem uitgaande stukken, is verplicht afschriften te houden en deze, evenals de op de uitvoering van eerder genoemde taken betrekking hebbende ingekomen stukken te bewaren;
e. brengt in de algemene vergadering verslag uit van de financiële toestand en legt daarbij
over de balans en de staat van baten en lasten met toelichting over het afgelopen
verenigingsjaar en een begroting voor het komende verenigingsjaar.

Artikel 12 – Bestuursverkiezing
1. Ieder bestuurslid treedt uiterlijk 3 jaar na zijn verkiezing af. De eerste maal zal dat geschieden volgens
het onderstaand rooster.
1e jaar: voorzitter
2e jaar: secretaris
3e jaar: penningmeester
2. De namen van de aftredende bestuursleden, alsmede van de door het bestuur gestelde kandidaten
dienen gepubliceerd te worden in de agenda van de jaarlijkse vergadering waarin de
bestuursverkiezing aan de orde is.
In deze agenda dient tevens de mogelijkheid tot kandidaatstelling door stemgerechtigde leden van de
vereniging geopend te worden, met vermelding van de daaraan verbonden procedure.
3. Een kandidaatstelling door stemgerechtigde leden dient schriftelijk bij de secretaris aangemeld te
worden, te ondertekenen door tenminste drie stemgerechtigde leden en dient vergezeld te gaan van
een ondertekende bereidheidverklaring van de desbetreffende kandidaat eventueel onder vermelding
van de functie die hij in het bestuur ambieert.

Artikel 13 – Kascommissie
1. Conform artikel 12 van de statuten worden door de algemene ledenvergadering de leden van de
kascommissie benoemd.
2. De kascommissie bestaat uit twee leden en één reservelid.
3. De kascommissie houdt toezicht op het beheer van de penningmeester, Zij is gehouden tenminste
éénmaal per jaar de kas de saldi, de boeken en bescheiden van de penningmeester na te zien. Van de
uitkomst van dit onderzoek wordt verslag uitgebracht aan het bestuur.
4. Indien de kascommissie termen aanwezig acht om de penningmeester de dechargeren zal zij een
betreffend voorstel doen aan de algemene vergadering. De kascommissie is bevoegd aan het bestuur
voorstellen betreffende het financiële beheer te doen.

Artikel 14 – Overige commissies
1. Behoudens de algemene vergadering kunnen de verenigingsorganen slechts (sub)-commissies instellen,
de benoeming en ontslag van de leden ervan en de werkwijze van die commissies regelen, voor zover dit
ligt binnen het taakgebied van het desbetreffende verenigingsorgaan. Verenigingsorganen zijn onder
meer het bestuur.

Artikel 15 – Contributie
1. De leden zijn jaarlijks gehouden tot het betalen van een contributie, die door de algemene vergadering
jaarlijks zal worden vastgesteld. Zij kunnen daartoe in categorieën worden ingedeeld, die een
verschillende bijdrage betalen.
2. Ereleden zijn vrijgesteld van het betalen van contributie.
3. Wanneer het lidmaatschap in de loop van een verenigingsjaar eindigt, blijft niettemin de contributie voor
het gehele jaar verschuldigd.

Artikel 16 – Kostenvergoedingen
Het bestuur is bevoegd om aan de leden die in wedstrijden uitkomen of aan trainingen deelnemen de
noodzakelijk gemaakte kosten van vervoer en verblijf te vergoeden, zulks volgens jaarlijks door de KNVB vast
te stellen normen en voorwaarden.

Artikel 17 – Wedstrijden
1. De spelers zullen op een door het bestuur te bepalen wijze van hun opstelling en indeling in een van de
teams in kennis worden gesteld. Bij verhindering is iedere speler verplicht tenminste 24 uur van tevoren
dit onder opgaaf van reden te melden aan de leider en/of aanvoerder van het desbetreffende team.
2. Bij wedstrijden zal zo mogelijk ieder team vergezeld zijn van een leider, aan te wijzen door het bestuur.
De leider is de eerst verantwoordelijke voor het gebeuren rond de wedstrijd. Hij rapporteert
onregelmatigheden aan het bestuur.
3. Leden die aan wedstrijden deelnemen dienen in de voorgeschreven kleding te verschijnen.
4. De spelers van een team zijn in beginsel gehouden tijdens wedstrijden te handelen volgens de aanwijzing
van de aanvoerder en de leider.
5. Het bestuur is bevoegd namens de vereniging wedstrijden uit te schrijven en de vereniging te doen
inschrijven als deelneemster aan door andere personen georganiseerde wedstrijden, waarvoor door de
KNVB toestemming is verleend.
6. Van het behalen van prijzen, kampioenstitels of premies door een elftal en/of leden, die de vereniging op
enige wedstrijd vertegenwoordigen, geschiedt aantekening in een daartoe bestemd geschrift. Bedoelde
prijzen en premies zijn eigendom van de vereniging en komen aan de vereniging ten goede.

Artikel 18 – Aansprakelijkheid van de leden
1. Ieder der leden is aansprakelijk voor de door hem aan de eigendommen van de vereniging aangerichte
schade. Elke geconstateerde schade wordt geacht veroorzaakt te zijn door hem of hen die de betreffende
zaak het laatst heeft of hebben gebruikt, indien en voor zover het tegendeel niet door de betrokkene(n)
wordt aangetoond.
2. Voor de kosten die gepaard gaan met de afdoening van strafzaken e.d. door de KNVB kunnen de leden
niet aansprakelijk worden gesteld.

Artikel 19 – Sponsoring
Het bestuur kan richtlijnen opstellen voor het aangaan van sponsorcontracten.

Artikel 20- Wijziging van het huishoudelijk reglement
1. Het huishoudelijk reglement kan slechts gewijzigd worden door een besluit van de algemene
ledenvergadering, waartoe werd opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van het
huishoudelijk reglement zal worden voorgesteld. De termijn voor oproeping tot een zodanige vergadering
moet tenminste 14 dagen bedragen.
2. Tenminste 14 dagen voor de vergadering wordt gehouden, moet een afschrift van het voorstel, waarin de
voorgedragen wijziging woordelijk is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter
inzage gelegd worden tot na afloop van de dag waarop de vergadering wordt gehouden. Bovendien
wordt de voorgestelde wijziging van het huishoudelijk reglement tenminste 14 dagen voor de vergadering
in het cluborgaan gepubliceerd en/of een afschrift hiervan aan alle leden toegezonden.
3. Een besluit tot wijziging van het huishoudelijk reglement behoeft tenminste 2/3 van de uitgebrachte
geldige stemmen, in een vergadering waarin tenminste 2/3 van de leden aanwezig is. Indien dit quorum
niet aanwezig is, wordt binnen 4 weken daarna een tweede vergadering bijeengeroepen en gehouden
waarin over dat voorstel, ongeacht het aantal aanwezige leden, een besluit tot wijziging van het
huishoudelijk reglement wordt genomen, mits met meerderheid van 2/3 van de uitgebrachte geldige
stemmen.

Artikel 21 – Slotbepalingen
1. Ieder lid en verenigingsorgaan heeft zich te houden aan de bepalingen van dit reglement.
2. Na vaststelling van het reglement wordt zo spoedig mogelijk de tekst bekend gemaakt aan de leden.
3. Dit huishoudelijk reglement en alle navolgende wijzigingen van dit reglement treden in werking 14
dagen na het publiceren ervan op de website waarin de tekst van het reglement is opgenomen.
Aldus vastgesteld in de algemene vergadering van de vereniging de dato …. juni 2018.
Namens het bestuur van de vereniging.
De voorzitter: De secretaris: